20:53 - 2026/06/26

ملت مبعوث به دنبال انتقام از آمریکا؛ عبدالناصر همتی به دنبال واردات خوراک دام از آمریکا در حالی که در روزهای اخیر شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه در جریان مذاکرات هیات اعزامی دولت پزشکیان با دولت ترامپ قرار شده بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایر...

بازخوانی دستورات رهبر شهید انقلاب درباره ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی؛

واردات کالاهای آمریکایی؛ بلاهت یا خیانت؟

واردات کالاهای آمریکایی؛ بلاهت یا خیانت؟

ملت مبعوث به دنبال انتقام از آمریکا؛ عبدالناصر همتی به دنبال واردات خوراک دام از آمریکا

در حالی که در روزهای اخیر شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه در جریان مذاکرات هیات اعزامی دولت پزشکیان با دولت ترامپ قرار شده بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران صرف واردات محصولات کشاورزی از آمریکا همچون خوراک دام مثل علوفه و ذرت و گندم شود، اما رهبر شهید انقلاب بارها هرگونه واردات کالاهای مصرفی آمریکایی را ممنوع کرده بودند.
مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده‌اند که پول‌های بلوکه‌شده ایران را فقط برای واردات محصولات کشاورزی از آمریکا آزاد خواهند کرد. تیم مذاکراتی دولت پزشکیان به این ادعاها واکنش نشان داده‌اند اما قاطعانه آن را تکذیب نکرده‌ و تلویحا گفته‌اند که خرید محصولات کشاورزی از آمریکا هم یک گزینه خواهد بود و هیچ انحصاری در این زمینه وجود نخواهد داشت. مثلا عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی پزشکیان، که عضو هیات مذاکره‌کننده با آمریکا است در اظهاراتی گفته که اگر کیفیت و قیمت محصولات آمریکایی خوب باشد، از آمریکا محصولات کشاورزی وارد می‌کنیم.
مجید شاکری،‌ که در مذاکرات اسلام‌آباد هم حاضر بود و همینطور محمدصادق الحسینی،‌مشاور همتی، نیز در روزهای اخیر به این موضوع واکنش نشان دادند و از خرید محصولات کشاورزی از آمریکا استقبال کردند. این دو فعال توییتری ادعا کردند که ایران پیش از این هم از آمریکا محصولات کشاورزی خریداری می‌کرده و چه بهتر که اکنون به طور مستقیم از رژیم ترامپ خریداری کنیم.
در زمینه واردات محصولات کشاورزی از آمریکا باید توجه کرد که هم‌اکنون می‌توان این محصولات را از روسیه تامین کرد که متحد استراتژیک کشورمان است. بنابراین برخلاف شانتاژ جریان غربزده، هیچ اجباری به واردات از آمریکا نیست.

چرا نباید از آمریکا کالاهای مصرفی خرید؟
هرچند منطق عدم واردات کالاهای مصرفی از آمریکا که آن همه جنایت علیه مردم ایران انجام داده، آنقدر قوی هست که نباید نیازی به قانون یا دستور داشته باشد، اما از آنجا که جریان غربزده در ایران شدیداً مسخ افکار آمریکایی است و از هر فرصتی برای واردات کالاهای آمریکایی استفاده می‌کند، گاهی جز با قانون و دستور نمی‌توان جلوی این بلاهت‌های اقتصادی را گرفت؛ البته بهتر است این کار را خیانت اقتصادی نامید.
در وقایع دهه 90 که جریان اصلاح‌طلب در دولت حسن روحانی همه‌کاره اقتصاد کشور بودند نیز شاهد این بلاهت یا خیانت اقتصادی بودیم که حتی بحث تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و آمریکا نیز پیگیری می‌شد. تلاش برای واردات کالاهای آمریکایی پس از برجام شدت گرفت و ذوق‌زدگان رابطه با آمریکا می‌خواستند با واردات کالاهای مصرفی از آمریکا حسن نیت خود به دولت آمریکا را نشان دهند و به اصطلاح اینگونه القا کنند که انقلاب اسلامی ایران دچار دگردیسی شده و دیگر دشمنی با آمریکا معنا ندارد؛ اما همان زمان، رهبر شهید انقلاب با دستورات مستقیم جلوی این تصمیمات اقتصادی را گرفت.
رهبر شهید انقلاب، ۲۹ مهر ۱۳۹۴ در نامه‌ای به حسن روحانی الزامات ۹ گانه‌ای در اجرای برجام را بیان کردند. یکی از مواردی که ایشان دولت روحانی را از آن نهی کردند واردات هرگونه کالای مصرفی از آمریکا بود:”مراقبت فرمایید که وضعیّت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویّه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جدّاً پرهیز شود.”
در اردیبهشت 1395 هم رهبر شهید نسبت به واردات خودروهای آمریکایی هشدار دادند و گفتند: من نمی‌دانم این قضیّه واردات خودروهای آمریکایی چیست که حالا سر زبان‌ها افتاده و بعضی‌ها میگویند. خودروهای آمریکایی را خود آمریکایی‌ها مصرف نمی‌کردند؛ این در مطبوعات آمریکایی‌ها منعکس شد و ما دیدیم؛ می‌گفتند مصرفش زیاد است، سنگین است. مثلاً فرض کنید ما، از [محصول] فلان کارخانه خودروسازیِ رو به ورشکستگیِ آمریکا استفاده کنیم؛ آن‌هم آمریکا! جلوی اینها بایستی به‌طور جدّی ایستاد. چه کسی بِایستد؟ خود مسئولین، خود وزرای محترم. من میدانم که افرادی هستند، از پشت فشار می‌آورند -منفعت دارند، سود دارند، [لذا] فشار می‌آورند- جلوی این فشارها بِایستند، قبول نکنند.
در شهریور 1399 نیز رهبر شهید انقلاب نسبت به واردات کالاهای لوکس از آمریکا هشدار دادند و گفتند: واردات بی‌رویه چیز خطرناک و مهمی است. گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیاز بهش نیست؛ شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال ۹۸ حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد.

مطالب مرتبط