22:11 - 2026/05/09

مجلس شورای اسلامی آخرین جلسه علنی آن 28 بهمن 1404 بود، قرار است بعد از 81 روز تعطیلی به علت شرایط جنگی در کشور، امروز جلسه وبیناری و غیرعلنی برای بررسی گرانی‌ها تشکیل دهد. نمایندگان مجلس قرار است امروز یکشنبه برای بررسی گرانی‌ها یک جلسه آ...

گرانی‌ها مجلس را آنلاین کرد

گرانی‌ها مجلس را آنلاین کرد

مجلس شورای اسلامی آخرین جلسه علنی آن 28 بهمن 1404 بود، قرار است بعد از 81 روز تعطیلی به علت شرایط جنگی در کشور، امروز جلسه وبیناری و غیرعلنی برای بررسی گرانی‌ها تشکیل دهد.
نمایندگان مجلس قرار است امروز یکشنبه برای بررسی گرانی‌ها یک جلسه آنلاین و غیرعلنی برگزار کنند، یعنی محتوای جلسه برای عموم مردم، آفلاین خواهد بود.
این در حالی است که از زمان شروع آتش‌بس بیش از یک ماه می‌گذرد و در این مدت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس خواستار تشکیل جلسه آن شده بودند اما هیات رئیسه تاکنون پاسخی به این مطالبات نداده است.
جلسه امروز هم علاوه بر اینکه غیرحضوری است، غیرعلنی هم برگزار خواهد شد یعنی مشروح مذاکرات به سمع و نظر مردم نخواهد رسید. این در شرایطی است که موج شدید گرانی‌ها در هفته‌های اخیر موجب نارضایتی مردم شده و کار به جایی رسیده که سران قوا نیز در یک هفته اخیر دستوراتی برای مهار گرانی‌ها صادر کرده‌اند.
اما تیم اقتصادی دولت چهاردهم دیدگاه دیگری دارند و از نگاه آنها، بازار کاملا تحت کنترل است؛ مثلا نوری قزلجه وزیر جهادکشاورزی دولت پزشکیان چند روز پیش اعلام کرد که تورم کالاهای اساسی در حال کاهش است و حتی مدعی شد که گران‌فروشی خاصی در بازار مشاهده نشده است. او حتی این ادعا را هم مطرح کرد که گزارش‌های اخیر دستگاه‌های نظارتی و بازرسی نشان می‌دهد اغلب قیمت‌ها در بازار زیر نرخ‌های ارشادی عرضه می‌شود؛ یعنی به اعتقاد وی، قیمت‌ کالاهای اساسی حتی از رقم مدنظر دولت هم پایین‌تر است.
از سوی دیگر عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی دولت چهاردهم که مسئولیت کارگروه امنیت غذایی و بهبود معیشت مردم را پس از حذف ارز ترجیحی 28500 تومانی بر عهده دارد، هفته گذشته به عادی‌سازی گرانی‌ها پرداخت و گفت گرانی‌های قبل از جنگ به خاطر تحریم‌ها بوده و گرانی‌های اخیر هم به خاطر جنگ. همتی راهکار مهار گرانی را هم مقاومت مردم عنوان کرد.
بنابراین به نظر می‌رسد تعطیلی طولانی مجلس و عدم حساب‌کشی از تیم اقتصادی دولت سبب ایجاد یک فراغ بال برای آنها شده و نظارت سفت و سخت مجلس بر عملکرد تیم اقتصادی دولت و افزایش تحرک این تیم برای بهبود معیشت مردم ضروری است.
در همین زمینه اخیرا هوشنگ هادیان پور، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفته بود: اینکه برخی وزرا تصور کنند در نبود جلسات علنی مجلس می‌توانند با حداقل پاسخگویی کار را پیش ببرند، قابل قبول نیست. امروز کشور در شرایط عادی نیست و مدیران باید نشان دهند که در میدان هستند، نه اینکه از شرایط فعلی برای کم‌کاری استفاده شود.
پیش از این مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به انتقاد از تعطیلی صحن علنی مجلس پرداخته و اظهار داشته بود: گذشته از کمیسیون فرهنگی و سایر کمیسیون‌ها که فعالند، روسای کمیسیون‌ها و اعضای هیات رئیسه مجلس با مسئولان مختلف، وزرا و … جلساتی داشته‌اند اما نقدی که به خودمان وارد است و همینجا خطاب به آقای قالیباف هم می‌گویم، این است که صحن علنی مجلس شورای اسلامی را راه بیاندازید. به کوری چشم دشمنان، آنها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند. ما در جنگ دوازده روزه همین کار را کردیم؛ یعنی شاید یکی دو جلسه هم آنلاین و مجازی برگزار شد اما اصلا صحن را تعطیل نکردیم.

مطالب مرتبط